Kaupunkiloma Maailmanympärimatka USA

Well hello Los Angeles

LOS ANGELES 14.5.-19.5.2016

New York jäi taakse ja saavuttiin Los Angelesiin lauantaina 14.5. iltapäivästä ja napattiin lentokentältä taksi kohti asuntoa, joka oltiin vuokrattu airbnb:n kautta viideksi yöksi. Oltiin jostain saatu päähän, että Los Angelesissa on aina aurinkoista ja petyttiinkin hieman, kun vastassa oli harmaata pilveä.  Kämppä oli kuitenkin ihan loistovalinta meidän neljän hengen porukalle. Kämppä sijaitsi Santa Monican alueella noin 15min kävelymatkan päässä meren rannalta. Ensimmäisenä iltana käveltiinkin rantaan ja tutustuttiin alueeseen. Etsittiin myös ruokakauppaa varmaan reilun tunnin verran, sillä sitä ei meinannut löytyä mistään. Budjettiratkaisuna tarkoituksena oli tehdä illalla kämpällä jotain ruokaa ja ostaa aamupalatarvikkeet loppuajalle. Alettiin jo epäilemään isojen ruokakauppojen olemassaoloa kyseisellä aluella, kun oltiin ohitettu muutama pieni luomu-/lähiruokapuoti. Eikä kyseisissä paikoissa mitään vikaa tietenkään ole, mutta meidän oli tarkoitus löytää iso kauppa, josta saataisiin kaikki kerralla ostettua. Pikkupuodista ostettiin vain puuroa ja mantelimaitoa 10dollarin hintaan (ja myöhemmin selvisi, että samaa tavaraa olisi saanut halvemmalla isosta kaupasta) Kierreltiin ja kaarreltiin ympäriinsä kunnes lopulta onneksi kauppa löytyi. Mätettiinkin ostoskärriin sitä sun tätä ja kuinkas ollakaan lasku kipusi meiltä reiluun sataan dollariin… Eli semmoinen budjettiratkaisu tällä kertaa. Noh olihan siinä tietysti illan ruoka neljälle ja viiden päivän aamupalat,mutta taisi sekaan muutama turhakekin mennä. Kokkailtiin illalla spagettia ja naukkailtiin viiniä, jonka airbnb:n kämpän omistaja oli meille ystävällisesti jättänyt.

BeFunky Collage

rr

Joka aamu valmisteltiinkin itse aamupalat: pojat pekonia ja munia, kun me syötiin Tiitun kanssa puuroa mustikoilla ja hedelmillä. Oli kyllä reissun parhaat aamupalat, täytyy näin jälkikäteen sanoa. Ekana aamuna poikien aamupalakokkailut vähän viivästyi, kun pekonikäryt sai palohälyttimet soimaan. Eihän siinä muu auttanut kuin ovet ja ikkunat auki ja yksi henkilö palohälyttimen kohdalta kattoa löyhyyttelemään pyyhkeellä. Sama rumba toistettiin joka aamu pekonin paiston aikoihin. Los Angelesin kanssa samaan aikaan osui myös jääkiekon mm-kisat, joita pojat heräilivätkin melko aikaiseen aamulla aina seuraamaan.

Olin ennen matkaa lueskellut netistä ettei Los Angelesissa oikein pääse järkevästi liikkumaan minnekään ilman autoa ja niinpä mekin päädyttiin vuokraamaan auton heti seuraavana päivänä saapumisen jälkeen. Tarkoituksena oli siis joka tapauksessa vuokrata auto seuraavien viikkojen road trippiä varten, mutta ei oltu ihan varmoja olisiko sitä tarvinnut heti Los Angelesissa liikkumiseen. Tultiin kuitenkin ensimmäisen päivän aikana siihen tulokseen, että autolla päästään liikkumaan helpommin ja napattiin Nissan Sentra alle. Ekana iltana kurvailtiinkin Griffithin Observatoriolle katsomaan öistä kaupunkia. Meillä kävi sen suhteen hyvä tuuri, sillä ei sen tarkemmin tarkastettu paikan aukioloaikoja netistä ennen kuin ajettiin sinne. Kerettiin olemaan paikassa noin puoli tuntia ennen kuin se meni kiinni eli onneksi ei menty myöhemmin. Hienot näköalat sieltä nimittäin oli.  Hieman harmitti ettei menty sinne aikaisemmin katsomaan auringonlaskua, sillä ilmeisesti se olisi sieltä näkemisen arvoinen. Ainakin paljon porukkaa tuli meitä vastaan, kun mentiin itse observatoriolle päin. Olivat mitä todennäköisimmin katsomassa auringonlaskua.

SAM_4092

Toinen päivä Losissa kuluikin Universal Studiolla. Oltiin ajateltu alunperin, että siellä menisi aikaa todennäköisesti aamusta noin iltapäivään asti, mutta oltiinkin todellisuudessa aamusta ihan sulkemisaikaan saakka. Itseasiassa taidettiin olla viimeisiä, jotka kävelivät porteista ulos. Puistossa oli vaikka mitä nähtävää ja itseäni ainakin yllätti, että paikka oli käytännössä ihan kuin huvipuisto. Siellä oli useita ns. elokuva-aiheisia “vuoristoratoja”, joissa sai ajan hyvin kulumaan. Muutama 3D-ajelukin löytyi. Lisäksi käytiin katsomassa stunt show, jonka teemana oli elokuva Waterworld. Jonikin sai osansa kyseisestä näytöksestä, kun eräässä kohtauksessa etsittiin isoa ja vahvaa miestä apuun. Noh Joni haettiin yleisön eteen, jonka seurauksena Joni sai päällensä kunnolla vettä. Lisäksi puistossa pääsi kiertelemään vaunun kyydissä lavasteissa, joissa kuvataan edelleenkin elokuvia. Ohitettiin myös vanhojen elokuvien lavasteita. Nähtiin esimerkiksi tappajahai ja sen lavasteet.  Oli kyllä hauska kokemus vaikka halpaa lystiähän kyseisessä puistossa vierailu ei ollut; 95dollaria per peba.  Oltiin onneksi sesonkiajan ulkopuolella, joten meidän ei kovin paljoa tarvinnut eri paikkoihin puistossa jonotella. Maksimissaan jonot taisivat olla 20min, joka on kuulemani perusteella hyvä jonotusaika. Sesonkiaikana jonotusajat on usein kolminkertaiset.  Paikan työntekijät olivat kyllä ihan huippuja, kun jaksoivat eläytyä omiin rooleihinsa ihan täysillä vaikka olivatkin vetäneet oman settinsä jo useampaan otteeseen. Esimerkiksi Jurassic parkin edessä oli töissä mies, jonka tehtävänä oli kesyttää dinosaurus. Kuulostaa ehkä typerältä hommalta aikuiselle miehelle, mutta se mies veti sen roolin tosi hyvin vaikka se tekikin sitä käytännössä koko päivän. En tiedä monestako suomalaisesta olisi vetämään samaa roolia koko päiväksi samalla innolla. Minusta ei siihen ainakaan olisi.

GOPR7044

jurassic

kiertoajelu

nimetön

G0357016

tanssi

ghig

Yksi Losin vierailun kohokohdista oli varsinaisessa Hollywoodissa pyöriminen. Walk of Famella käppäily, Dolby theatren juurella istuskelu ja Chinese theatrella olevien kädenjälkien ihmettely kuuluivat oleellisesti päivän ohjelmaan. Siellä vierähtikin kokonainen päivä. Illaksi ajeltiin vielä Hollywood-kyltin lähistölle katselemaan auringonlaskua ja ihmettelemään kuinka yllättävän pieni se Hollywood-kyltti oikein onkaan. Jotenkin siitä on saanut sellaisen kuvan, että se näkyy kaikkialla kaikkialta, mutta eihän se ihan niin ole.

yyy

G0217560

Universalin ja Hollywoodin lisäksi pyörittiin aika paljon Santa Monicassa, sillä siellä meidän kämppä oli. Santa Monica Pierillä ja sen huvipuistossakin tuli käytyä. Näiden viiden päivän perusteella Los Angelesista jäi hieman ristiriitainen fiilis. Kaikki paikat tuntuvat olevan kaukana toisistaan ja todellakin liikkumiseen on hyvä olla auto käytössä. Varmasti asioita selvittelemällä ja kärsivällisyydellä pystyy paikassa liikkumaan julkisillakin, mutta itse en siihen halunnut tuhlata aikaa.  Oltiin ennen Los Angelesiin saapumista ajateltu viettää muutama rantapäivä, jolloin vain löhöttäisiin rannalla. Näin ei kuitenkaan käynyt, sillä aina suunniteltuna rantapäivänä oli pilvistä ja tuulista. Los Angelesissa olikin vähemmän aurinkoa mitä ajattelin, että siellä olisi ollut. Ainoastaan lähtöpävänä aurinko paistoi koko päivän ja sillä aikaa kun me yritettiin päästä The Broad museoon, pojat kerkesivät jokusen tunnin maata auringossa.

Se on vielä mainittava, että jos olet matkalla Los Angelesiin ja suunnittelet vierailua The Broad museossa, kannattaa ehdottomasti varata liput sinne etukäteen. Tai siis oltais haluttu nähdä Tiitun kanssa siellä se teos Infinity room, mutta ei tajuttu, että muutama muukin ehkä haluaisi kyseisen teoksen nähdä. Jätettiin sitten se vierailu viimeiselle pävälle ja mentiin omasta mielestämme ajoissa paikalle noin aamuysin aikaan. Eipä osattu arvata, että jono oli jo siihen aikaan älyttömän pitkä, varmaan pari sataa metriä.  Noh ei luovutettu vaan mentiin jonon perälle. Ensin sisään päästettiin ne joilla oli liput ja nehän olisi saanut lunastaa ilmaiseksi netistä.  1,5 h jonottamisen jälkeen päästiin sisään ja mentiin heti Infinity roomin luokse, mutta kappas kappas kyseisen teoksen näkemiseen oli 4,5h jonotusaika. Teoksen näkemistä varten halukkaiden täytyi käydä rekisteröitymässä ja siinä yhteydessä ilmoitettiin arvioitu odotusaika. Toinen ilmoitus tulee tekstarilla siinä vaiheessa, kun teoksen näkemiseen on 10min aikaa. Ei jääty odottamaan enää 4h vaan tyydyttiin ihailemaan muita teoksia ja ihailtiin Infinity roomia netistä löytyvien kuvien perusteella.

werwet

Los Angelesista olikin tarkoitus ajella rannikkoa pitkin muutaman mutkan kautta San Franciscoon. Tästä reitistä lisää seuraavassa matkamuistelossa. 🙂

-Senni

nimetön

“jos mä nyt vaan siemailen tätä juomaa”

2 Kommenttia

• Vastaa miija elokuu 29, 2016 at 14:52

Kiitos hyvistä vinkeistä! 🙂 Ite olis tarkoitus ens vuonna lähteä Kaliforniaan pyörimään, joten tulevia postauksia tulen varmasti myös lukemaan. 🙂

• Vastaa senni syyskuu 3, 2016 at 07:50

Mukava, jos on ollut postauksessa joitain hyödyllisiä vinkkejä. 🙂 Ja oi, ihana reissu teillä varmasti tiedossa, Kalifornian alueella riittää nähtävää ja koetavaa.